Pionierzy masowej produkcji samochodów

Obrazek

Kiedy wejdziemy na stronę internetową sieci wypożyczalni samochodów Europcar, to wśród floty, jaką dysponuje wypożyczalnia, można znaleźć różne marki samochodów. Jest wśród nich między innymi kilka modeli samochodów marki Ford: Ford  Focus, Ford Mondeo oraz Ford Galaxy. Nawet ci, którzy interesują się samochodami i znają tę dość popularną markę, nie zawsze zdają sobie sprawę, że to Ford T był pierwszym samochodem, który niejako stał się symbolem masowego rozwoju motoryzacji.

Kiedy oglądamy na stronie Europcar eleganckie sylwetki wymienionych wyżej samochodów rodzinnych, o różnej klasie (standard, compact, fullsize), to z trudem sobie wyobrażamy samochód schodzący z pierwszej w dziejach ludzkości taśmy montażowej firmy Ford. Ta nowoczesna i wydajna forma montażu została zastosowana w Detroit w 1907r. i spowodowała tak znaczący spadek cen Forda T, że robotnik mógł go sobie kupić za nieco więcej niż połowę pensji (wcześniej potrzebował na to około 3 pensji). Nic dziwnego, że popyt na samochody stał się tak duży, że trzeba było otworzyć kolejne fabryki, również na innych kontynentach.

Ford T produkowany był tylko w kolorze czarnym i można było do niego kupić części zamienne. Często się przydawały, bo uniwersalność tego modelu powodowała, że na wsiach często zastępował traktor, a w czasie I wojny światowej sprawdzał się jako samochód, którym dowożono zaopatrzenie na front. W ciągu dwudziestolecia 1908-1927 ten model stanowił około 40 % całej produkcji samochodowej w Stanach Zjednoczonych. Był tak doceniany przez klientów, że doczekał się nawet pieszczotliwego określenia „Blaszana Elżunia” (Tin-Lizzie).

Dzięki tak rozpowszechnionej możliwości nabywania tych samochodów przez klasę średnią, rozwinęło się budownictwo na przedmieściach, bo część mieszkańców , mogąc szybko dostać się do pracy samochodem, zaczęła wyprowadzać się na obrzeża miast.

Znane z amerykańskich filmów lub z Mc Donald`s usługi typu drive-in również powstały jako ukłon restauratorów w stronę tak licznej rzeszy kierowców.

W Europie, odpowiednikiem Forda T pod względem popularności stał się niemiecki Volkswagen Garbus, którego zaczęto produkować w 1938r.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s